Megjelent a Credo legújabb lapszáma
A legfrissebb Credo folyóiratot kézbe véve hitéletünk gazdagításához nyerhetünk inspirációt. Az evangélikus folyóirat szerzőinek segítségével arra a kérdésre kereshetjük meg válaszainkat, hogy mi mit teszünk azért, hogy megtaláljuk Istent a hétköznapjainkban.
„Az Isten itt állt a hátam mögött
s én megkerültem érte a világot”
(József Attila)
Szeretnénk hinni, hogy az istentisztelet a templom falain kívül is zajlik: mind bízunk benne, hogy mindennapi tevékenységeink során is megmutatkozik a hitünk, hiszen Luther tanítása szerint a becsületesen végzett leghétköznapibb munka is lehet istentisztelet. De mik azok a helyzetek, amikor tudatosan is odafigyelünk arra, hogy helyet kapjon a szentség megélése? Melyek azok az események, amelyek képesek „istenszolgálattá” lenni életünk bármely területén, vagy másképp kérdezve: milyen ceremoniális keretek a feltételei annak, hogy Krisztusra mutató módon működjünk, amelyeket mi magunk is igyekezhetünk megteremteni napról napra életünkben? És mit tehetünk akkor, amikor az egyes „ünnepek” kellékei fontosabbá válnak, és „határátlépése(ke)n” kapjuk magunkat?
Ezekre a kérdésekre kerestük a választ szerkesztőtársammal, Mádl Jankával már akkor is, amikor egyetemistaként egy fiktív kiállítás anyagán dolgoztunk. A Vallás és vigadalom – Az egyén és a művész helye a 16. századi Németalföldön című elképzelt tárlat megalkotása során – többek között – arra tettünk kísérletet, hogy közelebbről is megmutassuk, milyen, a hivatalostól eltérő formái vannak az istenhit gyakorlásának, illetve általában a világi ünnepek milyen tartalmakkal töltődnek meg, hogyan jelenik meg bennük a szakralitás. Például egy esküvőt (lagzival) magunk elé képzelve könnyű belátni, milyen széles skálán mozoghatnak (persze nem kötelező érvénnyel) akár csak egyetlen nap alatt is az emberi érzelmek az egymásba vetett hit megélésétől a meghatódottságon át az önfeledt öröm megtapasztalásáig, sőt a karneváli dorbézolás megízleléséig.
Különös hiedelmekkel átszőtt hitvilág
Munkánk során a szigorú szabályok között megélt ünnepek mellett főleg a társadalom számára szelepként szolgáló eseményeket és a kifejezetten hétköznapi alkalmakat kerestük. Ennek megfelelően olyan késő középkori és kora újkori mindennapi tárgyakat néztünk végig, amelyek segítségével képet kaphattunk arról, hogy milyen – rítusokkal átszőtt – cselekmények keretében kaptak értelmet a használatuk során. És persze a tárgyakon megjelenő ábrázolások révén megelevenedett előttünk a néhol babonákkal, különös hiedelmekkel átszőtt hitvilág és egy csak erre a földrajzi közegre jellemző műveltség is – éppen egy olyan helyszínen és korszakban, amikor a protestánsokat üldözték, tehát a hitük megélésének lehetőségei máshogy kellett, hogy alakuljanak. Talán még kiélezettebb jelentősége volt annak is, hogy vannak-e alkalmak, amelyek keretében – hangos szóval, énekkel, tánccal és dobbantással is – meg- és kiélhették fájdalmukat, bánatukat. Így ismerkedtünk meg addig számunkra ismeretlen jelenségekkel vagy éppen a jól ismert ünnepekkel új meg új köntösben. Ilyenek voltak az úgynevezett „bozótprédikációk”, a tojástánc, a Morris-tánc (avagy bolondok tánca), a karneváli világ és a hozzá kapcsolódó furcsa szokások, akár Cibere vajda és Konc király párbaja, a falusi mulatságok és búcsúk, valamint a középkori eredetű diákhagyományok, köztük a búcsúzások (ballagások) rögzült ünnepi formái.
Közösségek elveszett és újrafelfedezett szokásai
Az alkalmak némelyike természetesen ma is tovább él szokásrendszerünkben, de jó részük elkopott, lecserélődött vagy egyszerűen kiürült. Éppen ezeket a jelenségeket kezdtük számba venni, amikor másik szerkesztőtársammal, Bojtos Anitával erre a lapszámra készültünk. Azzal szembesültünk, mennyi szokás átalakult, majd elveszett, hogy újra felfedezzék maguknak közösségek – sokszor egyházi háttér nélkül, különleges kulturális élménnyé alakítva őket. Arra is rá kellett jönnünk, hogy talán sokan gyakorlatlanok vagyunk benne, mert nincs bevett eszköztárunk, mégis számtalan lehetőség kínálkozik arra, hogy gazdagabbá tegyük hitéletünket – s erre most, amikor a népszámlálási adatokból úgy látszik, hogy Magyarországon is nagyobb számba kerültek a vallástalanok, és Európában is a szekularizáció a fő trend, amely folyamatokban az eredmények tanúsága szerint ráadásul a protestánsok élen járnak, különösen is oda kell figyelnünk. Már csak azért is, mert szembe kell néznünk azzal, hogy ne csak tradicionálisan, a keresztség révén tartsuk magunkat az egyházhoz tartozónak, hanem kötődésünk erős legyen.
Szükségünk van tehát szertartásokra, ceremoniális keretekre, hogy meg tudjuk tisztelni és ünnepelni az élet apró, Istentől kapott örömeit, és közben erősödjünk keresztény identitásunkban a hitünk által. Az ilyen egyszerű, természetesen jövő „istentiszteletek” helyét és becsületét vissza kell szereznünk, hiszen ha a közösség ápolja – egyik – saját, számára érthető és beszélt, jelentésrétegekben gazdag belső nyelvét, kifejezési eszköztárát, azzal alakítja és gazdagítja kulturális életét, a bensőségesség, az összetartozás, a beavatottság érzetét kelti, így az elkötelezettség és az áhítat mértékét is növeli.
A kérdés- és problémakört szerzőink segítségével történeti és művészeti távlatba helyezve mutatjuk be a belső szobától a nyilvános térig, érintve életünk különböző tereit, s megmutatva, hogy életünk minden területén jelen lehet az isteni gondviselés. Szokásunkhoz híven körkérdés formájában szólaltattunk meg lelkészeket, nem lelkész szolgálattevőket és a kérdéshez kutatóként közelítőket is. Válaszadóink bepillantást engedtek családi hagyományaikba, személyes élményeikbe, kitérve arra is, hogy mit ad a zene, mitől lehet egy fesztivál keresztény, mit tud nyújtani egy-egy hasonló esemény számunkra, és milyen nem várt helyen és időben lehet istenélményünk.
Kötelességünknek tartottuk, hogy magunkról is beszéljünk szerzőnk, Fábri György segítségével: kik, pontosabban hányan vallották magukat kereszténynek, evangélikusnak a népszámlálás során, hogy lássuk, miért és milyen folyamatok hatására fogyatkozik egyházunk, hol van ebben a mi személyes felelősségünk, mi a feladatunk e téren, s miként van szerepe ebben a megtartóerővel bíró szokásainknak. Programadóként tekintünk Hafenscher Károly írására, aki eszközt, segítséget kíván adni abban, hogyan gazdagíthatjuk hitéletünket, bemutatva a legkülönbözőbb hitéleti kapcsolódási lehetőségeket, amelyek közül mindenki megtalálhatja a lelki beállítottságának megfelelő formát, talán olyan lehetőségeket is, amelyeket eddig nem ismert. A téma folytatója, Tátrai Zsuzsanna az evangélikus hagyományokról nyújt áttekintést, hangsúlyozva a kutatásuk, fenntartásuk fontosságát, miközben felvázolja, hogyan alakulnak át, maradnak meg és jelentkeznek újabb és újabb formái hitünk ünneplésének. Varga Gyöngyi történeti és bibliai távlatban szól az ünnepekről, azok kultúrtörténeti jellegzetességeiről és az ünnepek alkalmával előforduló határátlépésekről: a tivornyázásról és a részegeskedésről. Bojtos Anita Elekes Zsuzsanna szociológussal készített interjújában pedig az alkoholfogyasztás már mint társadalmi probléma kerül elénk, e népbetegség tagadásának következményeit is körüljárva. Negyela László pedig Makláry Ákos görögkatolikus pappal beszélgetett közösségről, hivatásról és családi szerepekről.
Cselekvő hozzáállása késztetve
A történeti, kultúrtörténeti és művészeti vonatkozású tanulmányok között Csepregi Zoltán egy 18. századi kiadvány segítségével elevenít fel egy korabeli hitvitát és generációs feszültséget, László Ferenc pedig a meghajlás gesztusának kifejezésmódjait járja körül Jókai Mór műveiben. Szarka Mándity Krisztina Gubik Korina kortárs műveit mutatja be, akinek a művészete hitvallás, és alkotásai cselekvő hozzáállásra késztetik a szemlélőt. Rakonczay Rita végül a 16. századba repíti vissza az olvasót, amikor a hitvallás egy-egy hétköznapi, az otthont díszítő alkotáson, így a míves kályhacsepéken megjelenített toposzok formájában is megjelent.
A Credo folyóirat szokásához híven irodalmi alkotások útján is közelít a lapszám témájához, ez alkalommal az olvasóink számára már jól ismert Farkas Arnold Levente, Ferenczfi János, Jahoda Sándor, Petrőczi Éva költeményeit közöljük, és verscsokorral mutatkozik be Schön Károly. Hegedűs Attila pedig Rakovszky Zsuzsa Az idők jelei című kötetét ajánlja figyelmünkbe.
A legfrissebb Credo folyóiratot kézbe véve és olvasgatva inspirációt nyerhetünk hitéletünk gazdagításához. A kérdés megválaszolása pedig az olvasóra van bízva: mi mit teszünk, hogy megtaláljuk Istent a hétköznapjainkban?
A szerző a Credo főszerkesztője
* * *
A Credo evangélikus folyóirat kapható a Luther Kiadó könyvesboltjában (Budapest VIII., Üllői út 24.), a Huszár Gál könyvkereskedésben (Budapest V., Deák tér 4.), megrendelhető a kiado@lutheran.hu e-mail-címen, előfizethető nyomtatott vagy digitális formában, valamint a nyomtatott lapszámok külön is megvásárolhatók a kiadó webáruházában.