A Credo evangélikus folyóirat imádságról szóló lapszámának apropóján
Amikor az imáról beszélünk, leggyakrabban a Krisztustól tanult imát idézzük fel, de nekem mindig Krisztusnak az Olajfák hegyén elmondott imája és az ott lezajlott események jutnak eszembe először. – Isó M. Emese főszerkesztő gondolatai a Credo evangélikus folyóirat imádságról szóló lapszámának apropóján.
Még az egyetem első évében kaptam feladatul egy különleges emlékanyag feldolgozását, amely váratlanul nagy hatással volt rám, s nemcsak e téma, de a műfaj miatt is. A tartalom és a forma szokatlansága a mai napig erősen foglalkoztat.
A szemináriumon kapott téma feldolgozása során olyan domborműveket kellett áttekintenem, amelyeket néhány magyarországi templom külső (!) falába ágyaztak be, s amelyek rendszerint a Krisztus az Olajfák hegyén jelenetet ábrázolják.
A templom nemcsak a gyülekezet, de a város vagy falu közössége számára is szimbolikus épületnek számított, s bár a középkorban nem volt szokatlan, hogy a külső falat festmények díszítették, a domborművek – mint manapság az emléktáblák – elhelyezése egyedibb megoldásnak számított. Nemcsak a gyülekezet látta, hanem a más felekezethez tartozók és az átutazók is, így az általa közvetített üzenet értelmezése során ezt is érdemes figyelembe venni: egyetemes mondanivalóval bírnak ezek a művek.
„Távozzék el tőlem ez a pohár”
Krisztus az utolsó vacsora után tanítványaival kiment a Gecsemáné-kertbe, majd a többi tanítványt hátrahagyva Pétert, Jakabot és Jánost magával vitte az Olajfák hegyére – korábban ők voltak színeváltozásának tanúi is –, és arra kérte őket, hogy virrasszanak vele. Ezután őket is hátrahagyva imába kezdett: „Atyám, ha lehetséges, távozzék el tőlem ez a pohár; mindazáltal ne úgy legyen, ahogyan én akarom, hanem amint te.” (Mt 26,39) A tanítványokat közben elnyomta az álom, s amikor Jézus harmadszor keltette fel őket, már látta közeledni Júdást a poroszlókkal. Lukácsnál olvashatjuk, hogy az imádkozó Krisztus előtt megjelent egy angyal: „…hogy erősítse őt. Halálos gyötrődésében még kitartóbban imádkozott, és verejtéke olyan volt, mint a földre hulló nagy vércseppek.” (Lk 22,43–44) (Míg a Gecsemáné-kerti imája közben vért verítékezett, a Tábor-hegyen arca fényes volt!)
Ez a jelenet fontos momentuma a passiónak, Krisztus szenvedésének első órái ezek, megalázott és szenvedő, emberi mivolta kap itt hangsúlyt – talán éppen ekkor tudjuk a legmélyebben átérezni szenvedését.
A halálfélelemmel küzdő Megváltót kezdetben csak két olajfa között álló alakként jelenítették meg a domborműveken, utalva a helyszínre; később földre vagy térdre borulva, illetve a tanítványokat keltegetve ábrázolták. Egyes ábrázolásokon az imádkozó alak felé nyúlik Isten keze, vagy maga az angyal jelenik meg előtte, illetve a késő középkori ábrázolásokon a jelenet kiegészülhet egy kehellyel (és ostyával), amely előtt térdel, és a háttérben megjelenhetnek a poroszlók. A kehely és ostya egyértelműen az eukharisztiára utal, de itt az Úr ítéletének jelképe is: „Jézus rászólt Péterre: „Tedd hüvelyébe a kardodat! Vajon nem kell kiinnom azt a poharat, amelyet az Atya adott nekem?” (Jn 18,11)
Megelevenedik a szó
A késő középkorra nemcsak a jelenet elemei változtak meg – amivel elérték, hogy egyszerre váljon jelenvalóvá bennük az isteni kegyelem és ítélet is –, de a műfaj fejlődése eljutott odáig, hogy a domborművek már nincsenek az architektúrának alárendelve. Önálló, saját térrel rendelkező, a templom falához kapcsolt toldaléképítményekben helyet kapó plasztikák, szoborcsoportok lettek. A domborművek ezzel egy időben narratívabbá és részletezőbbé váltak; a legkésőbbi darabokra jellemző a síkból való kiemelkedés, amelyeknél csak a háttér dombormű, a főszereplőket az előtérben helyezik el szobor formájában, s az alakok színpadszerű térben kapnak helyet.
A fejlődés e legutolsó szakaszában műfaji keveredésről is szó van: egyrészt egy domborművű középtér előtt jelennek meg a körplasztikák, másrészt a hátteret egy freskólátkép adja. Ezek az utolsó munkák már egyre jobban függetlenednek a templom falának síkjától, és épített fülkében kapnak helyet, amelynek saját boltozata van: a jelenet mintha egy színpadon elevenedne meg előttünk.
A besztercebányai (ma Banská Bystrica, Szlovákia) megoldás a legkomplexebb típus példája. 1500–1510 körül készült, a plébániatemplom hosszházának délnyugati oldalához kapcsolt fülkében helyezkedik el, mely közel hat méter magas, és saját hálóboltozattal fedett. A mű festett volt, de ennek ma már csak nyomai látszanak. Az előtérben négy önálló és életnagyságú szobor van, a középtér dombormű, amely igen részletgazdag. A háttérben a Júdás vezetésével közeledő poroszlókat látjuk egy már festett városi környezetbe illesztve. A szereplők mozdulatai elevenek, a fiziognómiák változatosak, az út térmélységet érzékeltet. Az előteret és a hátteret határozottan elválasztja egymástól a kerítés, melyen több poroszló is átmászik, ezzel megbontva a két sík éles elmetszését, és egységbe is vonva őket. A fő jelenetet – Krisztus imáját az angyal előtt – számos mellékjelenet egészíti ki: nemcsak a kerítésen áttörő poroszlók alakjára, hanem az egyik tanítványt a szökéstől visszatartó alakra is gondolhatunk.
Ennél a domborműnél már a műfaji keveredés is fokozottan jelen van. A háttérben megfestett vedutában [látkép; részletes, tényszerű, realista festmény, rajz vagy metszet, amely egy várost vagy más települést ábrázol – a szerk.] Besztercebányát szokás felismerni a régi városházával, bár a konkrét városábrázolás nem valószínű.
Imádkozzunk – de hogyan?
Az Olajfák hegye jelenet mint a templom külső falán folyamatosan látható bibiai ábrázolás – melyet tehát nemcsak kiemelt alkalmakkor tekinthetnek meg a hívek, illetve nemcsak a helyiek, hanem az átutazók számára is szem előtt lévő alkotás – mintegy felhívásként funkcionál a helyes magatartási modellt megmutatva: maga Krisztus az, aki előttünk imádkozik, a legemberibb pillanatában jelenik meg, s aláveti magát Isten akaratának. Ezzel példaképe a hívő embernek, miközben bűnbánatra és a templom látogatására is buzdít minket.
A besztercebányai mű esetében ráadásul az önreprezentáció kapcsolódik össze azzal a művel, amely a város számára szimbolikus jelentéssel bíró építményen kapott helyet, s a szenvedéstörténet egyik legdrámaibb és -megindítóbb jelenetét mutatja be. A monumentális, művészi szempontból is reprezentatív alkotás egyszerre tanúja a donátor, ajándékozó nagylelkű felajánlásának, s e művel a város értékeit gyarapítja, de felajánlása saját ájtatosságának a mementója is; ezt egyértelművé teszi címerének szerepeltetésével.
Az Olajfák hegye kompozíció egyszerre hirdeti a megrendelő áldozatosságát és gazdagságát. Ráadásul a Krisztus megingása és az Úr akaratát elfogadó hívő képe a magándevóció [devóció: felajánlás a szerk.] eszközeként a vallás egyéni (és hétköznapi) megélését segíti. A besztercebányai szoborcsoport esetében ennek hatásosságát a szcenikus térkezelés is fokozza.
A besztercebányai alkotás a barokk theatrum sacrum (szent színház) előzményeként a betlehemes szekrények, a keresztút-ábrázolások és a Szent Sír-építmények közegében értelmezhető. A besztercebányai művön látható műfaji keveredés az illuzionizmust és a színpadiasságot fokozza, mely segíti a mű szakralitásának átélését: a látvány eszközeivel kommunikál és reprezentál. Meghatározó élmény volt számomra látni, hogy éppen ezt a bibliai jelenetet örökítették meg egy ilyen különleges, szokatlan helyen.
Idén a konfirmációt és az elköteleződést állítja középpontba egyházunk, s amikor erről szerkesztőségünk is értesült, tudtuk, hogy hitünk személyes megélésének egyik fundamentumáról, az imáról, az imádkozásról kell „beszélnünk” a Credo hasábjain: mindenkinek van meghatározó imaélménye, de kevesen szoktak erről tudatosan gondolkodni. Pedig az ima mind belső lényegét, mind (külső) megnyilvánulásait tekintve számtalan lehet. Nemcsak vallásonként lehet eltérő, de nekünk, híveknek is megvan a saját bevált gyakorlatunk: lehet egyéni és közösségi, spontán vagy szervezett, imádkozhatunk szavakkal és énekelve, de szótlanul is, akár kontemplatív – szemlélődő – módon, akár gesztusokkal, sőt tánccal is. Egy biztos: a leginkább vágyott kommunikációs forma az imádság, ösztönös igényünk, hogy megszólíthassuk Urunkat, ami néha könnyen jön, míg máskor nem találjuk a hozzá vezető utat.
Célunk a lapszámban közreadott írásokkal az volt, hogy közösen gondolkodjunk az imáról: mit jelentett Luther Márton számára, mi mindent jelenthet számunkra, mitől lesz jó, milyen örökséget hordozunk általa; a nagymamától hallottuk, a gyülekezetben tanultuk, családi körben mondtuk el együtt minden este? A közösséghez tartozás szimbóluma vagy az Isten keresésének egyéni útja?
A szerző a Credo evangélikus folyóirat főszerkesztője.
A Credo evangélikus folyóirat megvásolható a Luther Kiadó könyvesboltjában (1085 Budapest, Üllői út 24.) és webáruházában.